Followers

Monday, December 20, 2010

care kau makan ta sehat langsung lahhh..


ohh membelek-belek dan mengorek metro on9 sambil dengar lagu-lagu si adam lambert nih..dan telah menemui satu article yang bagus untuk diri sendiri yang merane sebab kegemukan yang melampau kerane salah satu faktor iaitu makan..ahh orang yang bace belog nih mesti dah bosan bile aku cakap pasal nak kurus..nak diet dan sewaktu dengan nye..ape lagi budak-budak kelas yang mesti dah nak muntah hijau bile dengar aku cakap nak kurus lah..itu la ini lah..

tapi nih bukan nak cakap pasal gemuk sangat pon..cume terdetik menulis pasal care pemakanan yang langsung ta sehat dipraktik kan oleh aku sendri..bile aku bace metro tuh baru la paham ape tuh makan secare sihat..dalam metro tuh tulis yang kite nih ta patot makan secare berlebihan dan jugak ta patot makan terlalu sikit tapi makan setakat mencukupi..

bile pikir-pikir balek aku nih dekat umah..pagi langsung ta breakfast..makan bile dah petang..baru lah sentuh nasik..tapi malam ade je bende nak mengunyah nye..tapi bile dekat kedah darul aman yang tersenta..makan langsung ta ingat dunie..kalu bole semue nye makan bende yang berat..oke aku gile..mane kau ta gemuk doe..gemuk..gemuk..gemuk..



makan ikot piramid makanan ialah satu yang bagus untuk menjage kesihatan..kalu ikot bende piramid makanan nih..sumpah la yang paling atas tuh la yang makan paling banyak sekali..gile ahh bile tengok care makan aku nih..sape nak jage care makan nih kalu bukan diri sendiiri kan..pangkal dekat hati tu nak makan macam mane.kalu ta nak berusahe untuk berubah hai hai badan perut berlipat-lipat dan bye bye padan badan yang kurus lah kan..

ahh cukop la..berusahe untuk ikot piramid makanan tuh..tapi kalu ta bole nak buat macam mane kan..rumah kate pergi kubur kate mari..ehh ape kene mengene peribahase nih dengan entry makan secare sihat..ahh mampus sane..ingat makan secare sihat.sihat sepanjang hayat..oke bubye.. :)

kau nak jadi macam gamba dekat atas nih??

15 comments:

ZWAN SABRI said...

Ayoooooo.. Sumpah aku mengucap panjang bila tengok pic pompuan tuu.. HUHU..

syrupmasin said...

haha..ke kau suke doe.. :D

A.D.A.M. said...

takut aku weiii

syrupmasin said...

A.D.A.M. : takot ke suke nih :P

echah mashuri said...

ehss..kena mula berdiet dari skrg ni.=_="

syrupmasin said...

echah mashuri : haha..bagus2..mule kan dari sekarang :D

hnahdy said...

kita serupa

syrupmasin said...

hnahdy : haha :D

Eazy Izzuddin said...

ayyk!
pic itu!
elak2 kan
hehe

kene jaga betul3x pemakanan ni
xD

syrupmasin said...

Eazy Izzuddin : haha..suke ea..pict tuh..haha..2 la pasal pemakanan nih kene jage..nnt ta sempat tue dah dapat mcm2 penyakit :)

black cat said...

lpas tgk pic ni trus ak rser nk jogging hahhha...
tp bler beria nk jogging x kuar umah pon jd mlas jogging ats katil r jwbnyer....hahah

iKhRam said...

teringat semasa saya practical beberapa bulan lepas.. ketika mengajar tahun 4 subjek pend. jasmani.. tentang piramid makanan..

saya rasa lega kerana anak murid saya rata-ratanya faham apa yang terkandung dalam piramid makanan dan boleh memberi contoh2 makanan yang sewajarnya dipraktikkan seharian..

sebenarnya tabiat makan ini perlu diberi didikan semasa kanak2 lagi..
dan saya sendiri pun tak berapa cukup bagus dalam tabiat pemakanan yg sihat.. ada masa,ketika saya memberi penerangan dan contoh.. saya tersenyum sendiri.. umpama ketam mengajar anak berjalan.. tp tuntutan pengajaran.. saya ceritakan juga apa yang berkait dengan piramid makanan..

gemuk kurus itu bukanlah persoalan utamanya.. yang menjadi persoalannya adalah penjagaan kesihatan.. gemuk atau kurus itu tidak menjadi masalah selagi tidak terlibat dengan masalah penyakit yang kini telah tersedia dgn pakej2nya.. pilih la kombo A yang siap dgn kencg manis, drh tg.. dan sakit jantung.. mahupun kombo b siap dgn masalah jantung, strok, dan sakit buah pinggang.. atau sebagainya

anda gemuk tp sihat itu baik.. tp anda gemuk dan anda berpenyakit itu amat menyakitkan..

ingatan untuk diri saya..
sama2 menjaga tabiat pemakanan yg sihat..

kepada mr syrupmasin..
usah lagi risau tentang saiz.. tp fikirkan tentang sihat ..
ok?

yang benar
kawan baik
ikhram

miss miserable said...

dasyat giler pic prempuan temokk nih..scary toll..xmo la ak jd cmni..huhu

azzey said...

syrupmasin:kah3.....gbr mmg x blh blah...

p/s; slm, tq sudi dtg dan tgl komen kat blog saya. follow blog nih..AZZEY...

syrupmasin said...

black cat : haha..2 la pasal malas terlebih lahh :D

ikhram : kne risau jugak dgn saiz..nnt beli baju ta de saiz plak..adoii susah tuh..

fafa : haha..kann..aku pon ta nak jd mcm tuh doe..

azzey : haha..welcome..gamba tu lah yg menakotkan sebenarnye.. :D