Followers

Tuesday, December 21, 2010

haji bakhil bin lebai kedekut ke aku nih ??


semalam tengah seronok on9 tetibe dapat mesej dari adek kesayangan dekat usim yang jauh di nilai..alaa poyo pulak kau..jauh la sgt kan..ta macam nih semalam dy ngadu dekat aku yang ade kawan dy nih selalu sangat gune lappy dy semate-mate nak tengok movie..dy ngadu jugak bukan nye dy kedekut tapi beragak la gune selalu dengan lame gile gune nye..

aku paham sangat dengan adek aku sorang nih..dy bukan nye reti nak buat jaat..tapi bile dah kene macam nih dekat dy aku dengar pon panas..ye lah..kau beragak la nak gune barang orang lame-lame..lepas tuh kau nak buat harte orang macam harte kau pulak kan..kalu aku jadi adek aku tuh sumpah dah lame aku mengamuk..

jadi aku cakap la kat dy yang kamu buat2 la nak gune lappy tuh..ta pon simpan la 2-3 hari lappy tuh dekat orang laen..bagi dy paham sikit..adoii..susah la kalu ade orang macam nih..japp aku nih kire otak kedekut sangat ke?? ye la bagi adek aku idea yang bukan-bukan..adoii..tapi aku rase ta de la jaat mane pon idea aku..last sekali aku pesan dekat dy kalu susah sangat terus terang je dekat kawan dy tuh yang dy dah ta tahan pasal pinjam-pinjam lappy nih..senang cite..

aku pon penah merase macam dy..biase la..aku rase mungkin sesetengah peminjam barang nih macam ta paham..mungkin dyorang rase yang kite nih seperti seorang yang dermawan, baek hati dan sanggup memberi pinjaman bagi memenuhi kehendak mereke..hakikatnye bile dah selalu pinjam mao kau ta sumpah seranah dalam hati bagi dy jatuh tangge guling-guling..

ini pesanan untuk diri aku jugak..kalu pinjam barang orang tu kene lah beragak..jangan selalu pinjam barang orang nanti mule lah macam-macam sumpah seranak kene dekat diri sendiri..ohh aku bebel sumpah ta macam makcik-makcik yang selalu bergosip tepi longkang dekat umah sewe di kedah tu pon..ahh dah la malas nak pikir panjang..bak kate pepatah yang kurik itu kendi, yang merah itu saga, yang baek itu budi, yang indah itu bahase..oke bubye..selamat menjadi haji bakhil bin lebai kedekut :)

aku rase kene buat muke macam nih lah bile orang nak pinjam barang..

9 comments:

nadia abdullah. said...

hahaa,ang buat muka camtuh saleh,larik orang2 yang nak pinjam barang ang.bkn stakat nak pinjam,nak kawan ngn ang pun takot. :D

syrupmasin said...

haha..elok la doe..nnt ta de spe da nak pinjam barang ke ape da doe.. :D

iKhRam said...

wow.. nampak mcm angin puting beliung jer kat sini.. sabar2..

hahaha..
kadang2 kalau kita pemurah.. ada saja yang bermurah hati mengambil kesempatan ke atas kita..
apabila meminjam barangan orang lain.. terdapat byk masalah dari segi fizikal dan emosi seseorang dan emosi kita sendiri..

kalau barang yang dipinjam itu dipulangkan dgn sempurna.. tak mengapa jugak la.. kalau rosak ataupun hilang ?? bagaimana.. itu yang perlu difikirkan..

bagi pendapat saya.. kalau tak penting.. jgnlah suka pinjam meminjam ni.. apatah lagi kalau pasal duit.. kalau belum terdesak lagi.. jgnlah meminjam.. nnt jadi habit..

bagi kita si pemberi pinjam.. jikalau tak selesa elok la berterus terang dgn baik.. mungkin dengan cara ini lebih baik kepada kedua2 pihak dari berlaku sesuatu yng tidak baik..

saya suka guna perkataan ni
biar gaduh hari ni , jgn bergaduh kemudian hari..

ok
sekian

yang benar
ikhram

ZWAN SABRI said...

Tula pasai..
Klaw x bagi pinjam,
dok sebok Mengata..
Tapi bila dah bagi pinjam,
sebok bwat macam harta dia plak..
kan? kan? huhu..

syrupmasin said...

ikhram : angin sikit la..haha..2 la pasal..bile dah terdesak gile baru la cube nk pinjam :)

zwan : haha..2 la doe..gile sumpah angin ngn org mcm nih :(

Eazy Izzuddin said...

terus lariks bile wat muke camtu hehe
xD

seriusly x bape suke nk kasi pinjam2 brg kat org neh haha
xD

syrupmasin said...

Eazy Izzuddin : haha..lek la..jgn larii..ta makan org punye..haha..2 la pasal ta suke sgt nk kasi pinjam barng dekat org nih :)

Fatin Athirah said...

muka cmtu mmg cmfirm lari jauh

syrupmasin said...

haha..oke lah tuh..baru ta de org nk pinjam barang :D