Followers

Thursday, December 16, 2010

ohh abah..


contengan kali nih pasal abah..alaa seorang bape kepade anak nye..jujur cakap aku nih bukan lah antare anak yg rapat dengan abah..ramai orang cakap yang anak lelaki nih lebih dengan mak..aku fikir betol jugak kot..tapi ta de la betol sepenuhnye sebab aimi kawan segile aku tuh rapat gile ahh dengan bapak dy..ari nih terdetik nak tulis pasal abh sebab baru lepas tengok movie yg lawak dan sedikit kesedihan iaitu college road trip..ala cite ala2 papadom..tp laen sikit la..

gile ahh sedikit tersedu bile seorang ayah yang sanggup buat ape je nak jage anak pompuan dy mase tengok cite nih tadi..bile aku pikir balek..tingat mase budak2 dulu abah gile garang ajar aku ABC..dengan aku yang gile degil..nak maen je keje nye..bile abah ajar baru la terketar-ketar..tao kau takot..tapi kalu abah ta ajar macam tuh ta de nhye la jadinye aku macam sekarang nih..rajin la sikit belajar..sampai sekarang abah tiap kali call walaupon cakap dengan mak abah mesti pesan..bace buku..jgn lupe solat..ohh sayang nih dekat abah..

teringat mase kecik..buat perangai gile..merajuk dengan abah pasal ape ntah..aku kunci pintu bilek dan ta kuar-kuar sampai nak g sekolah esok paginye..abah tendang pintu bilek aku..haha..gile kan..hancur pintu tuh sekejap..gagah abah nih..dah besar nih baru nampak abah punye sayang-sayang tuh..ye la kecik2 dulu mane nak nampak kan..

aku ade dengar cerite yang seorang anak nih ta nak mak dy kawen dengan org laen untuk ganti tempat bapak dy..gile bertape sayang seorang anak nih dekat bapak dy..smpai ta sanggup nk ganti dengan orang laen..ye lah kalu pikir pon kaseh sayang ayah sendiri gile laen kot dari kaseh sayang seorang bape tiri..memang lah kaseh sayang tuh dapat rase tapi mesti ade sedikit bezekan??

kekadang tuh berase sgt terpegun bile ade seorang ayah yang sanggup buat 2 kerje setiap hari untuk sare keluarge..gile ahh..pengorbanan seorang ayah pade anak-anak serte kekuargenye dapat dilihat dekat situ..tengah malam baru la bapak nih balek umah..dan pagi2 lagi dah kuar g kerje untuk cari sesuap nasi..adoii..sedeh la..

tapi kekadang tuh sesetengah anak bukan nak hargai bapak sendiri..sanggup ta nak balek umah la mase cuti..nak lari dari umah lah..macam-macam..ye la walaupon ayah tuh selalu marah..bebel2..bukan untuk kebaikan orang laen tapi untuk kebaikan kite sendiri..mungkin sebab dy ta nak anak dy jadi macam dy sekarang nih ke bile besar nanti..kadang anak-anak nih ta nampak ape yang bapak dyorang buat dekat dyorang tu satu pengorbanan dan satu didikan yang baek dari seorang bapak..

dah la cukop bebel..sayang la ayah anda sementare maseh ade..nanti dah ta de..menyesal ta sudah..sayang abah :)

boria dlm papadaom nih best :)

15 comments:

ZWAN SABRI said...

Nanti nak movie tu taw.. HAHA..

azza said...

huhu... insaf skejap dgr cter u...
yea right sorg bape xleh d ganti dgn aper skalipon..wlau skejam mner die pd kt...

syrupmasin said...

zwan : haha..nnt aku bg :)

azza : betol2..sorg bape ta bole ganti dgn sape2 pon :)

iKhRam said...

saya anak lelaki sulung dan sudah semestinya saya amat rapat dgn emak.. tp bila menjangkau usia 22 tahun.. saya kini merasakan abah sgt juga manusia yang amat bermakna untuk saya.. jadi saya rapat juga dengan saya..

abah saya merupakan seorang yg sgt2 bertanggungjawab terhadap kebajikan anak2.. setiap permintaan saya akan dipenuhi tanpa membabi buta supaya saya tidak dimanjakan secara berlebihan.. tp sebenarnya kami bertiga sebagai anak2nya memang manja dengannya.. dia garang tp kelakar.. jadi kami sebagai anak2 mudah untuk mendekatinya.. malah kawan2 saya juga begitu..

sebagai lelaki dan ketua rumah.. die terlalu berfikiran jauh tentang amsa depan kami.. semuanya dia akan fikirkan sebaik mungkin.. kerana itu saya tidak pernah merasa susah dalam hidup.. namun tak dibiarkan saya mengecapi kemewahan dengan mudah.. saya perlu juga berusaha.. dia tidak mahu saya rosak dengan kasih sayangnya.. tetapi die mahu kami berdikari dengan bantuan dari dia..

walaupun abah tidak semudah emak mencurahkan kasih sayang.. tp dalam usia abah yg semakin bertambah, saya semakin menyedari setiap satu perhatian dan kasih sayang abah yang tidak pernah berbelah bagi.. kini, abah cuba memberi kepercayaannya kepadaan saya dalam menguruskan hal2 keluarga.. dan saya menghargainya...

betapa abah penting dalam hidup, hanya tuhan saja yg tau.. tanpa abah keluarga kami tak mungkin semudah dan sebahagia ini..

abah, walaupun di blog orang, ingin sekali abg nyatakan betapa abg sayangkan abh.. abg akan lakarkan kejyaan yg abah mahukan dan menharumkan nama abah di kalangan masyarakat..

insy.. sori syrupmasin.. saya terlebih emosional.. to itulah luahan hati insan kerdil seperti saya..

yang benar
ikhram

Nur Maziah said...

aku suka komen kat atas ni :)
syg abah jugak !!

syrupmasin said...

iKhRam : ta pe la emo..best bace :)

majiah : best kan komen dy..

Eazy Izzuddin said...

lagi syg ayahku pas bace nih
hehe

Layans~
Terlalu Istimewa

syrupmasin said...

Eazy Izzuddin : haha..bagussss :)

Shazmiey Abdurahman said...

ayah sya dah pergi setahun yg lalu ...

syrupmasin said...

sarepdol : ohh ye ke..takziah..saba ea..

Puteri Zaza said...

bestkan klu ada bapa....zaza xda....sob3

nana said...

hye syrup masin =)

tulah, sementara mak ayah hidup lg ni la kite nak syg diorang.. alahai, buat entri pasal abah2 ni sedih la pulak. huhu

syrupmasin said...

zaza : saba ea..ramai lagi kan yg sayang zaza :)

nana : betol2..sayang lah ayah sementare maseh ade lagi nih..saje la buat entry nih sebab baru lepas tgk movie pasal ayah :)

A.D.A.M. said...

Sayang abah gak. :)

syrupmasin said...

A.D.A.M. : betol2 :)