Followers

Monday, June 13, 2011

terpikir

ari nih capub gambar yang ta ade muke..asyik tengopk muke je..nih la balek dari kelas nih..uitm kedah rindu lah :)

semalam aku tengok 1 cerite dekat astro oasis..InsyaAllah kot tajuk dy..aku mule pikir bukan-bukan..macam mane kalau tibe-tibe mak dengan abah meninggal..mao aku terkejut beruk nak jage 2 adek pompuan bawah aku nih..selame nih pikir seronok je kan..mintak limau bagi nenas..perghh susah nak terime kenyataan kot..

tambah-tambah aku anak sulung..banyak bende nak kene buad..adek pompuan bawah aku 19 tahun ..paling kecik baru darjah 1..adoiii..perit nak jage kot..mungkin kalu jadi macam tuh aku akan jadi lagi tanggungjawab kot..ta de dah nak maen-maen..

adoii..walau ape pon yang terjadi hidup mesti diteruskan kan..umur pon dah 21 tahun..kalu betol la jadi realiti kene pandai urus segale bende dan kene berjage-jage dengan pakcik yang lidah bercabang..ermm..pakcik?? kenape pakcik?? ade lah krisis sikit dengan pakcik-pakcik sekalian itu..

jadi mase mak dengan abah tengah ade nih sayang la betol-betol..jangan pikir nak seronok je..jadi lah lebih tanggungjawab..baru bole jadi abang yang hebad kan..haha..korang penah terpikir sampai macam tu sekali?? ke aku je yang poyo-poyo pikir bukan-bukan..haha..oke lah bubye :)

54 comments:

muhamad hanif said...

kahkahkahkah.

kau memang poyo LOL !

Err, abg syg adik nama sapa ?


ahahahhaha

miss.Addin said...

yang sulung memang bnyak tanggungjawab . addin dah rasa. tapi awak lelaki maybe lagi senang kan . hmm

LUTFI SYAFIQ said...

hmm, mudah2kan nikmat yang Allah bg kt kita iaitu nikmat kedua2 ibu bapa kita tu Allah takkan tarik balik selagi belum tiba waktunya.. Amin.. Aku pun pernah pikir cm kau. even aku bongsu... tapi, kalu diorg xde, sape nak care pasal aku? :((

ijam ismail said...

gud luck ye..

bw here...
come vst my blog

syrupmasin said...

anip : haha..pergghh..nganjing doe..haha..gatal la kau nk tao name adek aku segale :D

addin : ermm tu la addin..senang ke?? ta jugak kot..

lutfi : ohh anak bongsu..manje ta la nih?? ermm tu la kan doe..

ijam : haha..thanx :)

jia said...

terpikir gk nieh.. ='(

Scya Lollita said...

cik scya tgk gak ^_^ best !

tnggungjwb lelaki ni besar kan , bkn stkt abg je , tp dye seorg yg SANGAT bertnggungjwb terhdp keluarga ; mak , adik pmpuan , kakak , saudara prmpuan blablablaaaaa ,

Freaky said...

setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati.. walau macam mana pun kene banyak2 bersabar bila detik itu sampai

Fathiah Hamim said...

nak komen ke tak yea.....
umm....
tak leh nak komen pulak.
takut air mata menitis.
pepun, taatilah ibu bapa selagi diorang masih ada.

syrupmasin said...

jia : haha..pikir2 :)

scya : haha..best kann..tu la pasall...gile berat kot..adoii

freaky : betol..kene terime hakikat lah kan :)

fathiah : adoii..jgn la nangis :)

kjaharun said...

gud... igt tanggungjwb sbgai ank sulung.. saya pun ank sulung juga :)

ABU said...

aku tak suka bygkan benda mcm tu.. sedih..aku tak nak..

iwan_dextrous said...

sape x pernah terpikir bukan manusia.hihi

muhamad hanif said...

kahkahkahkah..

kau ni mana ada aku ngjing oowww..

syrupmasin said...

kjaharun : berat tggungjawab ank sulung nih kan..

ABU : haha..sedeh kan doe..bersedie untuk sbrg kemungkinan :D

iwan : haha..ye ke :D

anip : ahh kauu.. :D

TeAqArH said...

setiap yg hidup pasti akan mati...
ini lah masa kite mendpt ujian drNYA...tp tulah.perpisahan ni memeritkan

diana said...

serius pulak entry ni..
betul ke kamu yang tulis ni??
hehhehe

Awan said...

jangan pikir bukan2 la..think positive :D

Marcella said...

saya tersepit di tengah2..tanggungjawab..sama je kot macam yg sulong..ehehehe..

The Crow said...

Berat tanggungjawab kan? crow bukan anak sulung tapi lelaki sulung. Adik perempuan dah keja lg sorang masih sekolah.

Kalau crow takde mak ayah.. perkara pertama, suruh adik perempuan kawin cepat. koh3.. senang la nak jage yg masih skolah tu je.

(^____^)

kokser kokdam said...

abe sulong ambo bekeng.. hahaha

Syuxer said...

andai tiba jua saat itu datang,bersedialah sahabatku..

tabahkan dirimu..aku pasti percaya ko akan mampu mengalas tanggungjawab ngan sempurna sesuai ngan nalurimu sebagai seorang abang sulung..:)

InsyaAllah..ko akan okey harungi..mybe bersedih sepurnama, namun ko bisa harungi itu dengan ketabahanmu...

syrupmasin said...

TeAqArH : tu la..perpisahan ta suke betol :D

diana : haha..ye la kak..nnt kalu selalu ta serius org kate budak2 pulak :D

awan : haha..kene doe..bersedie :D

Marcella : ermm.berat kan tanggungjawab tuh :)

The crow : haha..tp yg pompuan belajar lagi la..huhu..takan nk suruh cpt2 kawen :)

kokser : ambo bekeng??

Syuxer : ameen..mintak2 la kan weh :)

adwafarahin said...

sye syg mak abah sye!

Cik Tetra said...

x tau mcm mne nak terima kenyataan kalau mak abah da takde,,ya allah panjangkan lah umur ibu dan bapa kita semua!! amin!!.

Andrik McVean said...

hi i have followed your blog and i hope you can follow me back

shafmechy said...

kau mcm aku la..anak sulung..bawah aku umur 19tahun, kecik skali darjah 1..tp aku umur 22 tahun dh

syrupmasin said...

adwa : aye jugee :)

cik tetra : ameeen :)

andrik : oke..

shafmechy : haha..kau tue lg la dr aku..tue setahun je lah :D

amiYo said...

itulah kelebihan jd anak laki yg sulong. boleh berbakti kpd ibu bapa! :)

Shamsuddin Amin said...

x sanggup ak bygkan...
huhu

chemay said...

kena bersedia dari sekarang.
sebab tak tahu bila ajal kan?
oleh ituuu. *eceh*
kite kena sentiasa berdoa agar ibu bapa kita panjang umur.
:)

p/s : jadilah abang yang baikk :)

aqmalazmi said...

hai abg,,,,nak kenal dengan adik yang umur 19tahun tu boleh tak ?? boleh tak??boleh tak??

alif haris said...

perghh selamat mnjadi abg yg berkaliber .. hiks~

ank sulong ke bro ? geng r kite :D hehe

biawak goreng said...

saya abang yang pnyayang!

^_^ (muke bange)

RedVixen said...

ohhh anak misali..... :D

deeya said...

hye budak baek .. boley kite berkenalan tak ?? hahakz ! hurm ~ ta baek fkir bukan2 .. apepun idop perlu bertnggungjwab =)

adib syazwan said...

betul tu bro..aku pon 21 macam ko..adik ade 3 org kat bawah..keje pon xag aku ni..mnx r jauh mende2 macam 2...tapi walau macam mana pon..yang datang pasti akan pergi...cuma lambat dan cepat je

syrupmasin said...

amiyo : huhu..berat tuh :D

Shamsuddin Amin : haha..gile sedeh kan..

chemay : haha..berusahe nih jd abg yg baek :D

aqmal : ahhh kauu..ngadee :D

alif : susah kan jd ank sulung nih..bnyak tggungjawab..

biawak : ecece..ye ke penyayang :D

musang : ohh anak mithali :D

deeya : haha..baek?? ta lahh..betol2..hidup kene ade tggungjawab :D

adib : ermm..tu lah..kene bersedie ape pon :)

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

bertanggungjawab adalah suatu kewajiban di atas setiap sesuatu yang dipertanggungjawabkan tidak kira sebagai lelaki mahupun perempuan:))

heyy, visit u with smile ya:)

apik pehe said...

hahaha..muda lagi ko rupenyer...

miss fatihah said...

haha kg2 mmg kne pk smua tu :)

Papa Mifz said...

tanggungjawab anak sulong nih besar...jgn la pikir yg bukan2 sgt yer..:)

SYARIFF HAIKAL said...

BERFIKIR KN TENTANG MASA DPN KDG KALA BUAT KAN KITA LEBEY BERSEDIA..TP JGN TERLALU FUTURISTIK SGT..NT KTE AKAN SALU TAKUT DGN DIRI SENDIRI..BRO SIRAP SEPAM..HAAHA

syrupmasin said...

fifiey : ermm,,betol2..anak sulung lagi besar tanggungjawab :)

apik : haha..asal?? kau igt aku dah tue?? haha

miss fathiah : ermm tu la pasal :)

papa Mifz : haha..baek tuann :)

Mawar Berduri said...

pernah..pernah.. tapi aku terpikir dengan sapa aku nak tinggal sebab aku anak bongsu. hurmm.. dan manja.

cucu umie said...

haha..ayie pon anak sulung juga lol tpy adik beradik ada 6orng..kuikui anak sulong mmeang bert pon tnggungjaab..sebb tu kena biasekan pegg tanggungjawab tu..huhu

apik pehe said...

hahahahahah..
bagus pertanyaan ko tu..taklaa..
aku ingatkan sebaya aku jer..hahahah..muka ko matang

lala shaheila said...

anak bongsu relax.. har3

YOUsoF said...

Patutu ko taip Ini entry SERIUS

kat atas tu Sin, baru lagi berkesan..

Tapi serius aku yang ramai adik beradik pun kalau terfikir benda camtu risau kot..

hana sudradjat said...

MARILAH KITA BERDOA SUPAYA MEREKA DIPANJANGKAN UMUR :)

delarocha said...

hargai ibu bapa selagi ada.

syrupmasin said...

mawar : haha..laaa..ade abg dgn akak kan..jgn risau..mesti dyorg jage punye :)

cucu umie : susah ann jd anak sulung..

apik : haha..muke matang?? ta lahh..mude remaje nih :D

lala : anak bongsu ta pe ade abg kakak :)

yousuf : haha..kau hebad mesti bole punyee :)

hana : ameeen :)

delarocha : ermm betol tuh :)

AYuNG said...

pemikiran yg matang...harap seperti yg kamu tulis...:)

insyaAllah...

Asyila Zainuddin said...

oh.. kite pun ank sulung gak.. ngee.. ade adik 2 org..