Followers

Tuesday, June 7, 2011

cerite rakyat..

asyik gamba aku je kan setiap entry..rase nk muntah pon ade..hari2 tgk gamba sendiri..ari nih mood hutan..

dulu kecik-kecik mesti ade cerite rakyat..dogeng pak pandir lah..pak kaduk lah..nenek lampir lah..segale jenis name orang keluar..gile ta nak bosan pulak cite tuh sume..aku tengok adek aku sisarah tuh ta de pon bace-bace buku macam tuh..ke zaman dah berubah..orang ta gune pendekatan macam tuh lagi nak didik budak-budak..

ye lah bukan ape..cite-cite macam tuh la kan bagi pengajaran..siap tulis dalam buku nilam nih..pengajarannye jangan lah kite bersikap tamak lah..jangan lah kite menjadi anjing itu lah..jangan lah menjadi anjing ini lah..sekarang mane pegi cite-cite pak kaduk nenek kaduk tuh sume..dah recycle eh..ke adek aku je yang malas nak bace buku tuh..haha

1 cerite yang aku ta bole lupe cite pasal anjing tamak yang bawak tulang..lepas tuh tulang dy jatuh dalam sungai sebab dy nak curi tulang anjing dalam sungai tuh..haha..ape punye ngoi la anjing tuh..tengok betape hebad nye penangan cite anjing tuh dan menyebabkan aku menjadi manusie yang ta tamak sampai ari nih..ecece..ye ke ta tamak..haha..dah la..korang ade cerite rakyat lagi dekat umah..alaa kompem ta de jugak kan..haha..oke bubye :)

46 comments:

muhamad hanif said...

kahkahkahkah..

adik aku pun layan komik sekarang..

ekin alias said...

tibe2 ase nak nyanyi..~
DUNIA khayalan dunia immpiaaannn~~~
hahahah

syazwiena khan said...

abang salleh sempat x msa skola mngah pkai bku perlumbaan kedua ?

Cik Tetra said...

a ah la..igt2 yg citer pasal anjing tu..lagi satu citer dongeng kura-kura and arnab..konfem klu tnye sarah pon dia tau!!heeeee.. :D

cik sakdi said...

cerite dongeng yang raje pegang barang jadi emas n dia pgang anak dia pon jadi emas. peh peh. kahkah

syrupmasin said...

hanif : haha..adek aku..layan buku color sekarang :D

ekin : haha..cite indon tuh kan..merepek je lebih :D

junior : haha..sempat la sayang :)

cik tetra : haha..sarah ape je tao :D

cik sakdi : haha..tuh mcm cite endon tv3 je :D

Nor Suhaiza said...

ha3...tbe2 tringt zaman sekolah dulu...
cerita anjing dgn byg2nyer tu pling glamer...

Syuxer said...

aku ada citer rakyat klasik neh..sang kura-kura ngan arnab...pengajarannya aku dapat simpulkan sendiri...

"jangan memandang rendah akan keupayaan orang berdasarkan saiz badan atau fizikal"

sekarang budak2 zaman sekarang xde dah dengar citer2 rakyat neh..

ABU said...

bagai anjing dengan bayang bayang..

ekin alias said...

tau ta pe :)

syrupmasin said...

Nor Suhaiza : haha..cite fav utk jd pengajaran tuh :D

Syuxer : haha..cite arnab dgn kure2..haha..budak sekarang layan komik :D

ABU : haha..bagai anjing dgn bayang2 :)

ekin : huhu :)

aqmalazmi said...

hahhaa..kan weyyyy................. buku nilam tak leh belah ur!
HHAHAHHA..
any way clik iklan nuffnang =)

rara pinkmafia said...

rara suke jd tamak sbb org tamak sllu dpt banyak.heehhe

akmaL said...

bdk2 zmn skrg dok lyn fb je mmnjg..
pe la nk jd=.=

Anyez Nasri ツ said...

dunia khayalan =='

Cik Su Life Cycle said...

cik su pun ingat cerita anjing bawak tulang tu

MIMIE AIZA said...

suke cerita sang kancil heee

syrupmasin said...

aqmalazmi : haha..buku nilam tuh kenangn weh :D

rara pinkmafia : haha..nnt rugi la rara kalu tamak :D

akmaL : haha...lagi satu game jee :D

Anyez Nasri ツ : haha..cite tv3 tuh :D

Cik Su Life Cycle : cite fav.tuh dulu2 :D

ZWAN SABRI said...

eleh, x tamak konon.. HAHA
btw, lawa la gambaq tuu.. ;)

waalllaa! said...

saya suke citer si luncai dan labu2nya..pastu citer pakpandir..
budan2 skang mane bace citer2 dongeng melayu..diorg bace cinderella..beauty and the beast.. snow white..hehehe..
tapu saya dulu dongeng melayu n dongeng omputih sume bace...hehe

Onitsuka_hana said...

hehe hana suka cerita pasal burung merak n gagak. merak xleh terbang. Merak tu sombong dipelihara dalam sangkar dijaga dengan baik bg makanan berkhasiat. Merak salalu memperlekehkan gagak yang hitam tuu last2 mati lemas sebab tuannya xsempat selamatkan merak. gagak tuu plak bleh terbang jd dapat selamatkan diri..

syrupmasin said...

MIMIE AIZA : haah..cite sang kancil..lame ta dgr.. :)

ZWAN SABRI : lawa gile kan weh..aku ta tamak doe :D

waalllaa! : haha..dulu2 variasi..sume dongeng nk bace :)

Onitsuka_hana : haha..haah..cite merak tuh..adoii bnyak sgt cite2 mcm nih dah lupekan :)

nGiau said...

saya paling suka cerita kisah si tanggang..:D

biawak goreng said...

cerita kutu rambut culik bdk pompuan x mnd = buat aku syampu rambut even pedih mate -_-"

cerita hantu lilin= buat aku takot nak main lilin time rumah x de electrik -_-"

cerita tanggang= takot sgt derhaka -_-"

hehehe

taliff said...

Cerita Rakyat....walaupun ianya rekaan, tapi beri pengajaran yang baik kan...kan...kan...baik ker aku...wakakakaka

Eza Zularyeza said...

satu buku yg aku beli adlh alice in wonderland..satu lg crite bawang merah bawang putih tp ni pinjam kat library jerk

RedVixen said...

paling suka ceta sang kancil... sebab banyak francais... hahahaha...

M Fizan said...

jangan tamak kalau tak nak rugi.. cerita rakyat paling best.. pak pandir..kih kih

syrupmasin said...

nGiau : ohhh..cite tuh pon popular kan..kisah anak derhaka :)

biawak goreng : jap doe..sumpah aku ta penah dgr 2 cite kau 2..hantu lilin dgn hantu kutu :D

taliff : haha..baek lahh kot :D

Eza : oohh buku omputeh beli ehh..buku cite melayu pinjam :D

RedVixen : haah kan..sang kancil dgn buaye la..dgn itu lah..

MFizan : haha..betol2..nnt rugi..pak pandir mndikan anak tuh kan :D

Arpiiz said...

sekarang ni doranag layan manga je..huhu

cucu umie said...

ayie adik xlayan komik just tgok video kat youtube jer..haha aduyai, ayie tringt plak zaman sekolah pasal cerita anjing tu..wkakaka

b a m b a m ' s said...

last sekali tuh citer anjung dgn bayang2 kan.. :P

p/s: nak minta tolong VOTE boleh?

step 1 : klik LIKE http://www.facebook.com/churpchurp
Step 2 : Klik VOTE pic saya.. LINK PIC
Step 3 : dah boleh klik PANGKAH.. hehehe..

Thanks!

adwafarahin said...

cter zaman kanak2 rindu kot huhu :P

deeya said...

cerita dongeng semuanye besh .. buku kanak2 masih lagi ade kat umah . seronok dah tua2 nie pun nak baca lagi . kih3 !!

syrupmasin said...

arpiiz : haha..mangge?? pelam lahh :D

cucu umie : haha..cite popular tuhh :D

b a m b a m ' s : haah :)

adwafarahin : macam2 cerite kan :D

deeya : waaa..simpan lagi tuh..bagus2 :D

budakkampung39 said...

cerita rakyat yang aku maseh ingat sampai sekarang,cerita batu belah batu bertangkup,kesan dari cerita tu,aku tak makan telor lagi...errr...ade kaitan tak???hehehe

rajen bace?singgah sini...
cara nak cepat kawen
cikgu kurang ajar?

eQuRlz said...

btol..btol.. dulu kt tv pn ade tunjukkan mcm kartun yg sang kancil dan buaya tu.. pastu yg gagak isis batu dlm botol air tu..

skang da xde da pn..

Puan Kutu said...

bes apa cerita rakyat nie.kena tanamkan kt budak2 supaya peninggalan nenek moyang kita tak luput dek zaman.eceh patriotik la pulak...:)

chemay said...

macam2 cerita dengar masa kecik2.
paling banyak sekali cerita pak pandir la
sebab dapat banyak moral dari cerita dia.
hehe

syrupmasin said...

budakkampung39 : haa?? sampai macam tuh sekali..haha

eQuRlz : haah kan..dulu ade cite mcm tuh..sekarang bnyak cerite merepek :D

Puan Kutu : betol2..baru budak2 baek :D

chemay : pak pnadir popular dulu :D

My MiRa said...

mira suke mira suke ehhee

apik pehe said...

hehe..citer anjing tu apik pon masih ingat

ayie said...

ada lagi la buku tu tp dah berabuk ngan kene makan kat anai-anai la..hhehe

YOUsoF said...

hahaha Sin ko dah buktikan yang ko tak tamak dengan meletakkan gambar selain gambar diri ko.. Nyaris ko nak dapat gelaran tamak ruangan ;DD




Aku paling suka cerita rakyat kancil melintas sungai dengan pijak badan buaya² darat tu hehhe

miss lady said...

ya betull cherita2 rakyat dulu2 banyak teladan. tapi saya tak ada adik. jadi tak tau la buku2 tu pergi mana. tunggu saya adik, nanti saya cerita. hehe

schaze zainn said...

kalau nak cerita rakyat lagi, kamu bleh tengok magika..wakaka :D